Festival Internacional de Música Clàssics L’Escala-Empúries

Les propostes culturals d’avui van molt més enllà de la pròpia música, un art que es pot maridar amb qualsevol altra expressió artística, per la seva capacitat immersiva i la seva força essencialment evocadora. El Festival Internacional de Música Clàssics L’Escala-Empúries ofereix una proposta musical que vol ser una experiència estètica completa, amb el gaudi d’un patrimoni amb dos mil·lennis de vida i que encara, avui, ens interpel·la activament. Els racons de l’Escala i, especialment, el Centre de l’Alfolí de la Sal, espai cultural de referència situat al bell mig del poble, i la singularitat de la petita població de Sant Martí d’Empúries multipliquen els sentits i significats del que tradicionalment s’entén com a format concert, i obre la mirada interior a un diàleg entre so, arquitectura i paisatge, la perfecta connexió entre Natura i Cultura, que aporta singularitat i rellevància a la proposta de l’Associació Pau Casals.

La proposta artística del festival és de vocació internacional, però també té un fort component de país, amb artistes consagrats però també com a plataforma per a artistes emergents que troben el seu espai en aquest melós amalgama de música a la vora de la Mediterrània. Els petits formats predominen com a eines intimistes per preparar-nos per al format simfònic, que també té lloc en el festival amb formacions de contrastat prestigi. És la força de la tramuntana, la rauxa dels grans genis que naveguen evitant el cant de les sirenes per trobar l’illa que els tornarà el seny. La diversitat de músiques, èpoques i artistes mostra un cicle obert i alhora persistent en els seus 30 anys d’existència de sons empordanesos a llocs emblemàtics on es convida a navegar per la història de la música universal.

El Festival Internacional de Música Clàssics l’Escala-Empúries s’inicia, així, l’any 1993 i, gràcies a l’entusiasta resposta per part del públic, es va consolidant any rere any com a lloc de trobada de grans intèrprets reconeguts internacionalment, tant com a solistes com a l’entorn de la música de cambra, sense oblidar la participació dels artistes locals i joves talents, dignes d’aportar el seu propi prestigi al del festival.